Thursday, September 07, 2006

Kisah pelayaran Kasab Saadon

Bow MV Rimba Meranti perlahan lahan diseret bot bot penunda merapat ke dermaga. Kasab Saadon hanya duduk berpeluk tubuh. Pandangannya yang tadi terpaku di puncak Grimsby Dock Tower kemudian beralih ke poket seluar jeans lusuhnya. Dia mengeluarkan bekas tembakau lalu mengulung rokok kertasnya sambil matanya meniti jajaran krane yang beratur disepanjang dermaga. Kelibut lori lori dan para Stevedor, burung camar dan gudang gudang yang besar menyambut lelah MV Rimba Meranti yang akhirnya tersandar di dermaga Pelabuhan Grimsby. Kasab Saadon tersenyum, dia bagai terlihat lihat liuk lentuk Brenda, gadis Cleethorpes yang mengekori buritan Mv Rimba Meranti bermula dari Rotterdam yang kemudian menyusur ke Hamburq dan Bremen lalu meredah selat Enggeris, berlabuh di Immingham yang kemudian berangkat dan lelah di Grimsby. Musim sejuk mula nazak, sekitar gudang terkelubung dgn kabus dan lantai lantai dermaga hanyalah basah dan menjelmakan bayang bayang tiang lampu, crane dan kapal kapal yang kaku. Kasab Saadon masih berdiri di tepi gangway. Pandangannya tak putus putus meniti laluan yang sayup yang terpisah oleh bangunan Seafarer Club. Manakah Brenda?

note:
Kepada Rampai & Keng, saya akan cuba membawa anda merasakan kisah pelayaran Kasab Saadon di samping menghidupkan semula Siri Kg Indah. Mohon agar ia bukan cuma angan angan saya. HaHaHa.

3 Comments:

At 3:32 AM, Blogger zizie ali said...

ceritalah. aku ingin lebih kenal kasab saadon. brenda juga.

 
At 2:47 AM, Blogger Bunga Rampai said...

Salam Loppiess, seminggu dulu tulis komen di sini, mana lesap komen tu ya?

Teruskan cerita ini. Permulaannya pun sudah membuat saya tertunggu-tunggu sambungannya.

 
At 4:55 PM, Blogger loppiess said...

Kisah pelayaran Kasab Saadon ini kisah cinta berat. TQ kepada zizie dan rampai atas 'undian menyokong' dari anda. Dalam masa masa yg laju seperti semenjak dua ini, aku akan menulisnya bila saja punya duduk duduk yang mampu mengembalikan semula kenangan hinggap ke kalam.
Demikianlah.

 

Post a Comment

<< Home