Friday, August 25, 2006

Gayah, Siti dan Datuk K

Gayah cepat cepat masak. Kemudian habis saja suara azan magrib di surau dia terus mendirikan solat. Usai usai solat selepas memberi salam ke kiri dan ke kanan tanpa sepotong wirid pun dia meluru ke depan TV. Di TV kelihatan Siti sedang mencium tangan Datuk K.


Gayah tersenyum, ada sebak, ada girang. Perempuan bernama Siti yang tengah di perhatikannya kelihatan amat manis. Perempuan itu lansung tidak mengenalinya tetapi entah kenapa bagai ada tali yang menyambungkan kalbunya ke diri perempuan itu.

Dia sangat istemewa. Senyumnya, nyanyiannya, pakaiannya, kata katanya, wajahnya, lentik bulu matanya, bibirnya dan apa saja yang ada pada dirinya. Dia idola yang wujud sebagai gadis rupawan, yang mengisi hari hari Gayah dengan lagu lagunya yang bagai dilontarkan ke awan, ke bintang, terik suaranya, alunnya bagai berbuai buai diangkasaraya, percik nadanya menyuburkan ladang ladang, iramanya mengembang bunga bunga di taman, begitu Gayah menangkap pesonanya.

Hinggalah pada suatu hari sampai berita yang puterinya itu ketemu lelaki yang jauh lebih tua malah duda pula. Gayah bagai tidak mampu menerimanya. Gayah mahu idolanya harus ketemu putera bujang yang kacak dan kayaraya. Gayah buntu. Kalau boleh Gayah ingin menjadi tukang sihir, menyihirkan segala galanya supaya menjadi seperti mahunya. Gayah mahu berdiri di hujung taman sambil melemparkan bunga bunga dimana idolanya dan putera bujang yang kacak dan gagah di samping sedang menaiki kereta kuda, kelip kelip lampu bertebaran dan mercun kemudian naik keudara membentuk rumpun rumpun cahaya yang beranika warna dan tidak henti hentinya berhamburan. Orang ramai riang ria bertempik sorak sepanjang jalan. Angin bertiup sepoi sepoi, dingin dan hangat.


Gayah kemudian tersedar.
dia hanyalah seorang Gayah sedang idolanya adalah idola.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home