Tuesday, August 15, 2006

Jobo sudah menang

Dulu jika Mat Lut tidak suka kepada budak2 jahat yang menganggunya atau dia meluat atau dia benci dia akan panggil mereka "Jobo". Jobo ini mungkin membawa maksud 'muka tak tahu malu'atau juga muka mangkuk. Mat Lut juga suka sebut perkataan 'mangkuk ayun'. Begitulah Mat Lut, namanya Mat Lut pun sebab atas cantuman Mat suka melalut, jadi, mereka samasaja.

Menyebut Jobo aku teringat tentang seorang pemenang award pesta filem kategori wanita. Beliau malu bercakap melayu, kerana beliau akan kelihatan bodoh. Alangkah kenanya gelaran jobo ini kepada pemenang tersebut. Ini barulah jobo sebenar benar jobo, tiada lain melainkan jobo belaka.

Malik bercerita kepadaku tentang sakit hatinya kepada pemenang tersebut. Aku memberitahu malik, tidak usah dia bergundah gulana kerana industri filem itu sendiri pun industri penuh noda dan jobo. Penuh dgn orang2 membuka aurat, ramai dengan orang2 yang ditangkap bersekedudukkan kemudian dipuja2 semula, apakah lagi yang kita mahu. Di dalam drama2 melayu pula, orang2 berjubah dan berserban biasanya menjadi orang2 jahat yang mengamalkan ajaran sesat dan mencabul perempuan. Budak2 kecil terdidik dengan ketakutan dan anti kepada sunnah Nabi tersebut hasil drama2 dan filem2 melayu. Cerita bilal pegang anjing dan lelaki terlondeh kain, perempuan berkemban dan percampuran lelaki perempuan yang tiada batasan di angkat menjadi cerita terbaik dan menang berbagai award, lihat bagaimana industri itu sendiri memenangkan kekufuran kononnya atas nilai mutu yang tinggi dan punya seni yang hebat, apa lagi yang kita mahu dari industri filem?.

Memang jobo. Orang2 jobo kian mendapat tempat dalam dunia masakini. Mat Lut, engkau dan aku sudah ketinggalan. Jobo, rupa rupanya sudah jadi trend hari ini. Orang sudah bangga menjadi jobo. Jobo sudah menang !!!

2 Comments:

At 12:25 PM, Blogger Bunga Rampai said...

Salam,

Alahai, entahlah loppiess...

Itulah kehidupan, dan bila musim berangkat (gunapakai kata-katamu, tk) ... pabila tiba di perhentian pulang, entah siapa kalah siapa menang.

Namun saya kira, setiap kita yang masih punya rasa kehambaan pada-Nya, kita sewajarnya tidak tunduk kepada kemenangan jobo. Berjuang jua seadanya.

Titis-titis air dari langit, kurnia Illahi, tetap saja membasahi hati-hati yang mahu menuju kejayaan. InsyaAllah.

 
At 5:57 PM, Anonymous Anonymous said...

நீங்கள் சிறந்த ஒளிப்பதிவாளரா? உங்களால் தமிழர் தொடர்பான செய்திகளை உங்களின் டிஜிட்டல் ஒளிப்பதிவுக்கருவியின் மூலம் பதிவு செய்து தர இயலுமா? தமிழ் இணையம் உங்களின் மூன்று நிமிடத்திற்குட்பட்ட குறும்படங்களை வரவேற்கிறது. உங்களின் ஒவ்வொரு தரமான படத்திற்கும், பார்வையாளரின் மதிப்பீட்டிற்கேற்ப, தரம் பிரித்து சன்மானம் வழங்கப்படும். சிறந்த குறும்படங்கள் பத்தாயிரம் ரூபாய் வரை பெறும் வாய்ப்பு உண்டு.

Saya punya komen juga la. Kalu saya tulis Melayu, nanti saya jadi bodoh.

 

Post a Comment

<< Home