Monday, September 18, 2006

Kg Indah - Episode orang orang terkucil

Busu Manap terkucap kucap mengunyah cekodok bilis Mak Som. Beberapa pagi yang lalu sama juga dengan pagi ini, hujan setitik setitik bertaburan jatuh. Nun jauh kelihatan puncak KLCC bungkam dingin. September yang membawa ke pertengahan ini di selangselikan dengan sehelai sehelai angin semilir dan tabrak rintik rintik hujan membasahi kolong rumah rumah uzur orang orang kecil Kampung Indah. Awan terlukis dengan warna kelabu terlihat cuma bagai gabus gabus yang tidak ketentuan sifat. Busu mengangkat kepalanya dan terpandang poster kecil di dinding dapur warung Mak Som. Salam Ramadhan. Penceramah Ustaz Saadon. Jam 8:30 malam. Surau Abu Bakar.

"kau jangan tak datang pulak Busu!". Mak Som memecah sunyi.
"Saadon tu orang Partai Bulan di Awangan, Mak Som!".
"dia bukan suruh engkau pangkah undi gambar bulan, Busu, dia cerita kelebihan ramadhan".
"nanti dia buat lawak tentang islam hadhari lagi Mak Som!".
"lawak sikit sikit apa salahnya Busu, nanti orang boring pulak!".
"tidak Mak Som, aku pantang orang buat lawak tentang hadhari".

Busu bangun, sambil berpesan utk masukkan bil kedalam buku tiga lima, dia mendengus. " Mak Som ni nak berpaling tadah ke?". Mak Som mengeleng, Uztaz Saadon punyalah baik orang.

Orang orang Partai Bulan Di Awangan ( PBA )dulu marah marah. YB peruntukkan lapan biji lampu jalan di pasang disekitar Kg Indah, semuanya di pasang di depan rumah ahli ahli Partai Melayu Abid ( PMA ) malah di depan surau pun tidak di pasang. Di rumah Kudus sahaja depan dan belakang. Kepala kepala paip peruntukkan DUN juga di pasang di depan rumah ahli ahli PMA sahaja, Moktar, Ayub dan Sidin ahli PBA hampir mengamuk kerana terpaksa menarik getah paip yang jauh. Kalau malas nak menarik getah mandi saja di paip tersebut. Itu yg Kudus suka, melihat para perempuan mandi berkemban, mengintai dari celah celah dinding rumahnya. Tinggi mana sangatlah syahwatnya?.

Hari demi hari kian terserlah beberapa kelompok golongan orang orang Melayu Kg Indah. Kelompok pertama ialah orang orang Kudus dari payung PMA. Kelompok kedua ialah mereka yang bernaung di bawah bendera PBA. Kelompok ketiga pula orang2 yang tidak berparti, mereka ini seperti Pak Yun Ranggi dan Uda Bacak, yang mereka tahu ialah menunggu para perempuan lacur yang keluar dari Kelab Bintang dan kawasan sekitarnya pada jam 4 pagi dengan teksi mereka, menghantar mereka pulang ke rumah masing masing dan selepas itu pulang kerumah pula dan membuta sehingga jam tiga petang, mengambil pula para pekerja Pusat Mel sebelum berlonggok di bawah pokok ketapang besar di tepi jalan Wai Loon untuk bermain dam. Kelompok ke empat pula ialah budak budak yang baru besar, yang kalau perempuan sudah mula tumbuh tetek. Mereka berpeleseran lelaki perempuan, surau jauh sekali. Ini termasuk anak Sidin orang kuat PBA, ayahnya kehulu kehilir untuk menjaja ideologi PBA tapi anaknya dibiarkan seperti tidak berbapa, berhilai ketawa dengan pakaian ala ala zaman batu dengan pusat terjuih keluar dan bertindik pula. Kalau terlihat Mak Som akan anak Si Sidin ini, Mak Som akan mengurut dadanya banyak kali sambil menyebut nauzubillah!

Ada empat kelompok besar manusia melayu golongan marhaen di Kg Indah. Golongan partai politik kerajaan, golongan partai agama, golongan tidak berpartai dan golongan muda yang sembrono terpikat cacamarba kehidupan barat yang di putarkan saban masa oleh media massa. Sedangkan disisi Kg Indah, sedikit bertebing, disempadan rumah Pak Dang Siam dan Mat Ro Bayai tersergam tembok2 besar. di dalamnya rumah rumah banglo orang orang yang dahulu datuknya berlayar dari Tanah Besar di hujung atas Laut China Selatan.

Orang2 PBA dengan orang2 PMA bergaduh, anak anak mereka bertenggekan di atas skuter siang malam. Orang orang di atas tebing membeli kedai kedai besar sedangkan Mak Som sering di buai mimpi ngeri tentang bulldozer. Yb Tukimin yang bersongkok tinggi, yang pandai bercakap hanya bagai penyanyi baru di dalam siri mentor. Dia hanya mengidamkan kerusi ketua bahagian.

Ramadan akan menjelma, biang panas siang naik ke udara seperti alur haba yang halus bergoyang goyang menampilkan aspal seperti lakonan bangsawan di sebalik cermin tebal. Burung2 entah kemana menghilang.

7 Comments:

At 2:56 AM, Blogger Bunga Rampai said...

Terima kasih masih mahu meneruskan siri ini. Saya nanti kisah seterusnya.

Pak Kudus tu bertambah sihat nampaknya ya :)

Salam.

 
At 1:49 AM, Blogger zizie ali said...

Tak lama lagi, Pak Yun Ranggi dan Uda Bacak mungkin tiba-tiba tukar penampilan. Berketayap kusam dan berjanggut. Berjalan dari rumah ke rumah. Mengajak penduduk kampung indah berjamaah di masjid. cita-cita mereka biarlah jemaah subuh sama seperti jamaah jumaat.
ya. mungkin. tak lama lagi.

 
At 2:24 AM, Blogger blackpurple @ jowopinter said...

YB Tukimin itu benar2 memalukan kaum jawa....

 
At 5:35 PM, Blogger Ku Keng said...

Syukur anak-anak muda hanya bertenggek di skuter. Belum jadi ahli-ahli rempit. Tetapi PMA tentu kecewa kerana pendapat mereka geng rempit adalah aset negara, dan ternyata Kampung Indah belum punyai aset.

 
At 7:10 AM, Blogger loppiess said...

Rampai,
saya sebenarnya suka menulis, mengongsikan apa yg saya lihat, yang saya rasa..tetapi masa sungguh terbatas kerana untuk menulis kita perlukan ghairah, dari ghairah kemudian nafsu yang selepasnya turun ke kalam. Tanpa ghairah dan nafsu...apalah yang ada pada kalam?

Zizie,
tidak seperti zizie, zizie tidak perlu ghairah dan nafsu kerana penulis yang mapan boleh terbang hanya dengan kalamnya. ( anda sungguh positive dgn Pak Yun Ranggi dan Uda Bacak, tidak seperti saya pada mulanya..)

black,
tuan harus bangga dengan YB Tukimin, Jawa yg dulunya pesawah kini berkat utuh kepada bendera PMA sudah menjadi somebody ( beliau tidak bersaudara dgn Dr Khir )

Bro Keng,
mereka2 yg bertenggek di skuter juga aset Kg Indah. Aset yg kemudian memberi pulangan kepada Kg Indah dalam bentuk kepala yg pening, hati yg runsing, anak luar nikah, kutu rayau dan dadah. Saya udah berkali2 memberitahu kepada Kudus tentang fenomena ini tapi Bro Keng tahu apa jawab Kudus?

"aku dulu pun macam diaorang jugak, budak2 lope!".

 
At 10:19 PM, Blogger Bunga Rampai said...

Alahai loppiess, saya mengerti... (lalu satu keluhan longlai terlontar keluar ...)

Salam.

 
At 9:34 AM, Blogger Bunga Rampai said...

Salam Aidilfitri loppiess, maaf atas segala kesilapan dan kekasaran selama sembang-sembang di sini mahu pun di teratak saya.

Lama tak kelihatan. Moga baik-baik saja. Moga bergembira pada Hari Raya bersama keluarga dan rakan taulan :)

 

Post a Comment

<< Home