Friday, January 13, 2006

Pak Cik Ariel

Telahpun heboh seantero dunia. Pak Cik Ariel telah masuk ke alam sunyi. Alam yang benar benar sunyi. Bukan sunyi kerana ketidakhadiran riuh, bukan. Sunyi ini adalah sunyi yang amat, sunyi bangat. Sunyi sesunyi sunyinya, tidak ada yang lebih senyap dari ini. Sunyi ini sunyi total. Terbaring di alam sunyi ini Pak Cik Ariel juga tidak mampu melihat kerana mata terkatup rapat. Bukan tidak mahu membuka mata tetapi tidak dapat, tidak ada gesa, tidak ada perintah dari otak untuk membuka mata, tiada command, tiada yang menyuruh, tiada…tiada total. Di alam sunyi ini juga Pak Cik Ariel tidak mendengar…tidak mendengar walau seurat libas angin pun, walau kiut besi katil atau gerak selimut atau detak nafas sendiri atau apa apa pun..tidak, tidak mendengar samasekali…pekak total. Alam sunyi ini amat sunyi. Telah hampir sepuluh hari Pak Cik Ariel berpindah ke alam sunyi ini. Dia amat berehat. Terlentang di bilik Hotel Hadassah yang tenang dan terang. Dis sisi katilnya penuh dengan mesin mesin yang berbagai bentuk, banyak wayar wayar yang bersilangseli dan monitor komputer yang memaparkan berbagai gelombang. Bunyi bunyi mesin tersebut bersimponggang dengan luyur detak nafasnya yang kadang kadang seperti kerbau dan ada kalanya seperti nafas cicak saja barangkali.

Alam sunyi ini Pak Cik Ariel masuki dengan kesakitan yang tiada tandingnya. Dia jatuh pada suatu pagi ketika mesyuarat negara Tak Berdaulat hampir sampai ke penghujungnya. Kejatuhan itu mengakibatkan pendarahan yang teruk di selirat urat yang seperti usus lembu di otaknya. Sudah tiga kali para pakar ( yg paling pakar diantara segala pakar ) membuat pembedahan di system yg seperti usus lembu tersebut namun hasilnya hampa belaka. Si tua yang gemok, boroi dan hodoh pula itu tetap diam. Tetap berdiam di alam sunyinya.

Cerita di alam sunyi:
Inilah alam sunyi total. Bayangan berpuluh tahun dulu datang bagai babak babak wayang pegun yang beserta suara. Berpuluh ribu mayat mayat yang mengerikan datang satu persatu dengan kuku yang amat tajam menghampiri Pak Cik Ariel. Mereka juga membawa anak anak kecil yang berlubang kepalanya dan pak cik lumpuh yang berkerusi roda. Mereka membawa segengam tanah juga. Mereka membawa batu batu dan lastik. Mareka membawa jentolak dan kereta kebal. Pak Cik Ariel terus di gilis dengan kereta kebal yang berantai tersebut..sakitnya tidak terkira tetapi terus hidup. Kemudian Lapan biji bom di ikat ke badan Pak Cik Ariel lalu di letupkan. Berkecai tertebar di angkasa segala usus dan urai urai daging. Jatuh dan tubuh Pak Cik Ariel kembali bercantum. Kemudian Pak Cik Ariel melalui khemah khemah yang sepi. Beribu mayat bergelimpangan di antaranya ialah para bayi yang berlubang di dada, perempuan tua berkepala hancur dan lelaki muda yang disembelih lehernya. Mayat mayat tersebut tiba tiba hidup dan semua mata mereka tertumpu kepada Pak Cik Ariel, mereka bangun perlahan lahan…mereka menjerit, “ inilah manusia yang mengarahkan pembunuhan kita!”..mereka semua menghampiri Pak Cik Ariel, mereka merobek jantung dan segenap rongga tubuh Pak Cik Ariel..Pak Cik Ariel menjerit dengan kesakitan yang amat.

Tiba tiba Hotel Hadassah gempar.
Negara Tak Berdaulat juga gempar.
Jauh di pinggir Taheran sorak sorai bergema…..
Mereka menjerit….anjing itu telah mati!

2 Comments:

At 3:20 AM, Blogger Ku Keng said...

Pak Cik Ariel ni tak akan pergi selagi tak dapat menonton filem Nenek ku Bukan Mak We Mu. Itulah satu-satunya hasrat si tua itu.

 
At 4:44 PM, Blogger loppiess said...

encik keng, kami ( aku & aflin ) tengah berunding utk mengubah sikit tajuk tu...ia kelihatan terlalu bombastic..gitu.

 

Post a Comment

<< Home