Wednesday, January 04, 2006

Mat Da

Mat Da duduk di muka tangki besar kapal MV Taruna. Riuh dan bingit berdecit decit para pencuci tangki turun naik petak tangki dengan wajah penuh kumal membawa sisa minyak yang berkeladak seperti hampas yang teroleng oleng di muka laut. Kalau sisa minyak kelapa sawit tidak apa tapi kalau kimia berat yang merbahaya agak harus lebih hati hati. Ketua pencuci tangki, biasanya Deraman orang Bachok tahu meter harus di masuk kan ke tangki tiga kali, kalau bunyi beep beepnya memang lunak maknanya ada gas racun masih tertampung di dasar tangki. Dulu, ketika itu di Pasir Gudang dua orang nelayan Tok Bali yang bertukar menjadi pencuci tangki kapal bertemu malaikat pencabut nyawa di dasar tangki kerana kerosakkan meter pengukur gas beracun. Semenjak itu agen pencuci tangki membekalkan tiga buah meter kepada Deraman, kalau ketiga tiga meter senyap sunyi barulah Mat Da dan gerombol pencuci boleh turun ke tangki kapal. Mat Da seronok bersiul di bawah sana kerana gemanya kembali ke dasar sebelum melantun ke penutup petak dan kembali tersasar ke dasar.

Dari atas dek Mat Da melilau menikmati rembang petang disisi laut ini. Crane yang terpacak nun di Sembawang sayup sayup kelihatan legam dan diam. Barge pembawa cement dan arangbatu berulang alik antara Pasir Gudang dan Tanjung Pagar. Awan jelas bersih dan angin yang longlai membawa hanyir laut tertebar di sekian tong tong kecil yang terjunkit dan tenggelam di buai oleng selat yang muram.

Mat Da mengeluarkan buku kecilnya dan menulis sesuatu :

Senah, kalau kau bersama ku ketika rembang ini surut di bawa hari, sama sama kita memerhati camar yang melayah........, berjauhan ini bukan hukuman Senah tapi kita membina lubuk impian buat di bentuk kapal melayar kehidupan.....

Laungan Deraman tidak disambut Mat Da.

1 Comments:

At 10:22 AM, Blogger abdullahjones said...

sini kamu. :)

 

Post a Comment

<< Home