Tuesday, January 03, 2006

masa berubah. tahun berganti layaknya bagai berganti siang dan malam sahaja. pusing pusing tidur dan makan kemudian dengan solat yang sedikit tapi lebih kepada bernyanyi nyanyi. tidaklah di sedari buah butir lagu apa. sekonyongnya kemudian bertempik sorak. tidak faham atau Maamor tidak berkisah sangat. tahun tahu tahu sudak berganjak dalam sorak sorai. kapal yang pergi belayar sudah sampai semula ke pelabuhan. lama benarkah pemergiannya hingga pelaut pelaut telah begitu kumal dengan janggut dan jambang yang bersepah?. Maamor bukan tidak sedar atau hanyut dalam nafsu seninya yang berguguran, Maamor sedar tentang waktu yang beredar kerana ada senja kemudian pagi dan berulang semula menemukan senja. masa rupanya kawan perjalanan hidup ini. akan sama sama dewasa dan tua. akan sama sama menemukan titik untuk berhenti. titik yang tidak memungkinkan untuk berjalan semula di alam nyata ini.kalau pun boleh berjalan..ya..berjalan di alam lain pula, berjalan yang lain.

Maamor sedar yang amat akan masa yang sentiasa berjalan ini. tidak peduli akan dirinya..masa tak pedulikan sesiapapun..tidak peduli samaada ada orang orang tercicir atau orang orang yang berhenti..dia jalan terus..terus tidak memandang..tidak..ya..tidak simpati! tidak peduli dan tidak simpati sama saja.

bagai semalam saja Maamor menerima kad tertulis selamat tahun baru dari Mr Colon, kemudian hari ini sekeping kad lagi sampai dengan ayat yang sama. Selamat Tahun Baru namun Maamor amat sedar bahawa ia semakin lama..semakin tua..semakin menghampiri titik untuk berhenti. Maamor mencapai kalamnya dan ia menulis :

aku tertinggal bersama semalam
ketika awan jatuh untuk musim baru
nyanyian semakin tidak kedengaran

Maamor kemudian berhenti menulis...dia memegang dadanya.
di luar angin bertiup masih perlahan dan tiak rumah tak henti henti menyanyi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home